گرجیان خوزستان

گرجیان خوزستان


بنیانگذار آموزش های علمی، مبتكر تدوین و تألیف اولین کتاب درسی الفبای گرجیان

یاکوب گوگباشویلی

 یاکوب گوگِباشویلی  (به گرجی: იაკობ გოგებაშვილი) معلم، بنیانگذار آموزش های علمی در گرجستان، مقاله‌نویس، نویسنده کودکان و رجل اجتماعی گرجیان بود. او در تاریخ 15 اکتبر سال ۱۸۴۰ در خانواده تنگدستی در ده واریانی در ناحیه گوری گرجستان شرقی متولد شد. تحصیلات ابتدایی را در مدرسه شهر گوری آغاز کرد و از سال ۱۸۵۵ در مدرسه مذهبی تفلیس و از سال ۱۸۶۱ در فرهنگستان مذهبی کیِف ادامه تحصیل داد. وی در دانشگاه کیِف در کلاس‌های رشته علوم طبیعی در محضر استادان معروف حاضر می‌شد و به سبب ضعف جسمانی و سلامتی (به اضافه تنگدستی) نتوانست تحصیلات دانشگاهی خود را به اتمام برساند و ناچار در سال ۱۸۶۳ به گرجستان مراجعت کرد. از سال ۱۸۶۴ به تدریس در دبیرستان‌های تفلیس اشتغال داشت و حتی به مقام بازرسی در سیستم آموزش و پرورش رسید ولی به جهت فعالیت در گروه‌های آزادی خواهان گرجیان او را در سال ۱۸۷۴ به عنصر غیرقابل اعتماد از سیستم آموزش و پرورش اخراج کردند.

گوگباشویلی خدمت بزرگی به ترویج زبان گرجی، تعمیم سواد و فرهنگ در اقشار جامعه گرجیان کرد. وی بنیانگذار ادبیات کودکان، عضو فعال انجمن‌های مختلف من جمله «انجمن گسترش و تعمیم سواد بین گرجیان» بود.

گوگباشویلی مبتکر تدوین و تألیف اولین کتاب درسی الفبای گرجی در سال ۱۸۶۵ تحت عنوان"دِدا اِنا" (زبان مادری) بود. گوگباشویلی در سال ۱۹۱۲ درگذشت. مجموعه آثار گوگباشویلی در سال‌های ۱۹۵۲ -۱۹۶۵ میلادی در ۱۰ جلد به چاپ رسید.

او در پانتئون نویسندگان و چهره های عمومی گرجستان (مقبره مشاهیر گرجستان) به خاک سپرده شده است. 

تصویر 1           تصویر 2           تصویر 3           تصویر 4           تصویر 5           تصویر 6

تصویر 7           تصویر 8           تصویر 9           تصویر 10         تصویر 11            


نویسنده: گرجیان خوزستان ׀ تاریخ: سه شنبه 18 خرداد 1395برچسب:یاکوب گوگباشویلی,იაკობ გოგებაშვილი,مبتکر تدوین و تألیف اولین کتاب درسی الفبای گرجی,დედა ენა, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , gorjian-khz.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com